Jørgen Dinnesen galleriet

Galleriet indeholder fotografier af alle de Jørgen Dinnesen billeder, jeg har opsporet i forbindelse med Dinnesens krønike. Billederne ses her i kronologisk rækkefølge. Senest ændret den 21. oktober 2016.  

 

 


Portræt af Lars Dynnesen, 1894. Tilhører Aase Mertner, Flensborg
.
 

Portræt af Dorthea Jørgensdatter, 1894. Tilhører Aase Mertner, Flensborg .


Billede malet direkte på væggen, 1901. Tilhører Bent Sandholt, Store Darum.
 

Maleri af Jørgen Dinnesen, 1902. Tilhører Ejvind Nielsen, Tarp. Motivet er fra Hovedvej 11 mellem Bramming og Ribe og viser en lokalitet, som er særdeles velkendt af brammingensere. Stedet var gennem det meste af 1900-tallet et yndet sted, når folk fra Bramming-området skulle have en svingom og en bid brød. Stedet blev kaldt ”Puggaardsminde”. Selve vejkrydset – hvor vejen opad i billedet fører til Ribe – er fra gammel tid blevet kaldt ”Trojlsknæ”.


Scene fra teaterstykke, 1903. Tilhører Ingeborg Pedersen, Gørding.
 

Skøjteløbere, 1903. Tilhører Egnsmuseet. Udlånt til Gørding Forsamlingshus.
 

Rævejagt, 1903. Tilhører Knud Erik Stokbæk, Hjørring.
 

Landskab, 1903. Fotografiet af dette meget store maleri - som har dimensionerne 175 x 145 cm - er stillet til rådighed af  Karin Bendtsen i Tranbjerg.

 
Jørgen Dinnesens restaurerede maleri af Jernbanegade i Bramming, 1907. Tilhører Bramming Egnsmuseum.


Damplokomotiv ved Bramming Station, 1907. Tilhører Bramming Egnsmuseum.


Maleri af Jørgen Dinnesen, dateret 1908. Tilhører Bramming
Egnsmuseum. Udlånt til Forsamlingshuset i Gørding.

   

Maleri af Jørgen Dinnesen, udateret, cirka 1918. Tilhører Peder M. Pedersen, Besser på Samsø.


Maleri af Jørgen Dinnesen, 1918. Tilhører Ann Hansen, Esbjerg.

 
Landsbyidyl - 1918. Maleriet er signeret JD med årstallet 1918. Bag på rammen står med blyantskrift: Laudrupgaard. Tilhører Niels Jørgen Dinnesen, Højbjerg.


Landskab med vej og bro over vandløb - 1918. Maleriet er signeret JD med årstallet 1918. Tilhører
Niels Jørgen Dinnesen, Højbjerg.


Pige og hund, 1918. Tilhører Ann Hansen,
Esbjerg. Bag på billedet er skrevet "Bob skal ha' Mad".

 


Bondegård, dateret 1918. Tilhører Else Bjerregaard, Herlev.
 

Børn ved havet, dateret 1919. Tilhører Else Bjerregaard, Herlev.
  

Køer ved Vadehavet, dateret 1920. Tilhører Carsten M. Jensen, Støvring.


Selvportræt, cirka 1920. Tilhører Britta Rüsz, Fredericia.


Skovmotiv, dateret 1920. Tilhører Peder M. Pedersen, Besser på Samsø.


Portræt af pastor Hovgaard, Bramming, 1922.
Tilhører Johnny Dinnesen, Silkeborg.


Portræt af pastor Hovgaard, Bramming, 1922.
Tilhører Johnny Dinnesen, Silkeborg.

Scene med Jesus, Martha og Maria, 1922.

Tilhører Jens Hedevang i Herning.

 

Blomsterkurv, cirka 1923. Tilhører Christa Lykke Christensen, Valby.

 

Portræt af Kristian Andersen Jensen Lund, 1924. Tilhører Arne Vejrup.

Kristian Vejrup i Darum oplyser i januar 2006, at den portrætteredes to sønner

ejede herregården Endrupholm ved Bramming i nogle år omkring 1920, og

at billedet er malet efter et samtidigt fotografi, mens Kristian Andersen

Jensen Lund boede hos sine sønner på Endrupholm.

 

Maleri af Jørgen Dinnesen, cirka 1925. Tilhører Britta Rüsz, Fredericia.

 

Hedelandskab, cirka 1925. Tilhører Christa Lykke Christensen, Valby.

 

Selvportræt, cirka 1925. Tilhører Aase Mertner, Flensborg.

 

Portræt af Laura, cirka 1925. Tilhører Aase Mertner, Flensborg.

 

Landskab, signeret J.D. 1927, malet på væggen, Størsbølvej 10, Bramming. Tilhører Sonja og Svend Aage Jørgensen , Bramming.

Lille dreng i stol, 1927. Tilhører Caja Jørgensen,

Silkeborg.

 

Landskab (usigneret og udateret) malet på væggen, Skolegade 8, Bramming, cirka 1928. Tilhører Klaus & Anja Mølgaard Jensen, Bramming.

 

Landskab (usigneret og udateret) malet på væggen, Skolegade 8, Bramming, cirka 1928. Tilhører Klaus & Anja Mølgaard Jensen, Bramming.

 

Banana Farm, Florida - 1928. Malet på en trævæg i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming. Tilhører Bramming Egnsmuseum.

 

Calamazoo River, Mich. - 1928. Malet på væggen i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming.

 

Japanese Tea Garden - Golden Gate Park, Cal. - 1928. Malet på væggen i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming.

 

Pola Negri's Home - Hollywood, Cal. - 1928. Malet på væggen i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming.

 

Fountain at Lakewood in Winter - Duluth, Minn. - 1928. Malet på væggen i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming.

 

Falling Water, Tenn. - 1928. Malet på væggen i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming.

 

Lapavette Park, St. Louis - 1928. Malet på en trævæg i Restaurant Sommerlyst, Storegade, Bramming. Deponeret på Bramming Egnsmuseum.

 

 

Billede malet direkte på væggen, 1929. Tilhører Jan Nielsen, Bramming.

 

Foraar - 1929. Malet på træplade. Tilhører Aarre Kro.

Sommer - 1929. Malet på træplade. Tilhører Aarre Kro.

Efteraar - 1929. Malet på træplade. Tilhører Aarre Kro.

Vinter - 1929. Malet på træplade. Tilhører Aarre Kro.

 

Portræt - cirka 1930. Det lille oliemaleri er usigneret og udateret, men stammer fra boet efter Dorthea Schlosser f. Dinnesen. Jeg antager derfor, det er malet af Jørgen Dinnesen. Tilhører Inger Schlosser Dehn, Åbyhøj.

 

Kirkeligt motiv, 1930. Tilhører Ingeborg Pedersen, Gørding.

 

Landskab med hus og høje træer - 1930. Maleriet er signeret JDinnesen med årstallet 1930. Billedet er i stort format - 70 x 100 cm. Billedet har tilhørt Vagn Schmidt i Højer, Sønderjylland - og hænger nu hos Jonas Dinnesen i Stockholm.

 

Sømotiv, 1931. Billedet er i meget stort format. Tilhører Jan Møller Jensen, Bølling.

 

Landskab, 1932. Billedet er i meget stort format. Tilhører Bramming Egnsmuseum.

Gademotiv, måske H.C. Andersens hus i Odense, 1932. Tilhører Bramming Egnsmuseum.

 

Maleri af Jørgen Dinnesen, dateret 1932. Tilhører Peder M. Pedersen,

Besser på Samsø.

 

Jesus, 1932. Tilhører Lisa Nielsen, Silkeborg.

 

Familien i stuen, 1934. Tilhører Lisa Nielsen, Silkeborg.

 

 

Portræt, 1935. Tilhører Lisa Nielsen, Silkeborg.Om dette maleri forestiller en bestemt

person vides ikke. Der er ikke tale om et selvportræt. Maleriet hang i mange år hos Hans

Verner og Ella i Silkeborg - og flere af Jørgen Dinnesens oldebørn husker den dag i dag

dette billede på grund af mandens faste blik. Det var som om hans øjne altid så på én,

uanset hvor man befandt sig i stuen.